XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX تشریح اقدامات قرارگاه پدافند سایبری کشور | قرارگاه پدافند سایبری کشور | قرارگاه پدافند سایبری رفتن به محتوای اصلی
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷
.

تشریح اقدامات قرارگاه پدافند سایبری کشور

در گفت‌و گو با مهندس فرجی پور عنوان شد

تشریح اقدامات قرارگاه پدافند سایبری کشور

به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، سال ۱۳۹۶ را می‌توان سالی پربار، نسبت به سال‌های قبل برای قرارگاه پدافند سایبری سازمان پدافند غیرعامل قلمداد کرد. به همین منظور و برای آگاهی از آخرین اقدامات انجام‌شده در سال ۹۶ و همچنین پیگیری برنامه‌های سال جاری، به سراغ مهندس محمدرضا فرجی پور، جانشین قرارگاه پدافند سایبری رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

باید اذعان داشت که به‌عنوان یک ناظر بیرونی، می‌توان تغییر محسوسی در برنامه‌های اجراشده توسط این قرارگاه در سال ۹۶، با سال‌های قبلی احساس کرد. می‌توان به برگزاری همایش‌های تخصصی و نمایشگاه‌ها، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی اشاره کرد که در این سال شاهد آن بودیم و پررنگ‌تر از سال‌های قبل، حضور قرارگاه پدافند سایبری را نشان داد. در کل می‌توانم بگویم که در این سال، قرارگاه پدافند سایبری سازمان پدافند غیرعامل، بسیار موفق‌تر از سال‌های قبل عمل کرد. برداشت شخص شما، به‌عنوان مسئول این قرارگاه چیست و عملکرد خود و مجموعه تحت نظرتان را در این سال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

البته این نظر لطف شماست که عملکرد قرارگاه را در سال ۹۶، مثبت ارزیابی می‌کنید، اما باید یادآور شوم که چنین برنامه‌هایی، در دستور کار هرساله قرارگاه قرار دارد و برنامه‌های ما، در حقیقت به‌صورت یک برنامه پنج‌ساله بسته می‌شود. در حقیقت، برنامه‌هایی که شما در سال ۹۶ شاهد آن بودید، برشی از برنامه پنج‌ساله‌ای بود که پیش‌ازاین بسته‌شده بود.

در مورد تنوع برنامه‌ها و اینکه شما می‌فرمایید تلاش‌ها در این زمینه بیشتر شده است، دلیلش این است که اساساً فضای سایبر، چنین تنوعی را می‌طلبد. فضای سایبر، یک فضای پویا و فعالی است که نیازمند چنین تلاش‌هایی است. فناوری‌های جدید، مرتباً در این فضا به وجود می‌آیند و هرکدام از آن‌ها، دانش، سازوکار و فناوری خاص خودشان را دارند. درصورتی‌که ما از این فناوری‌های جدید عقب بمانیم، معلوم نیست که در آینده، بتوانیم به وظایف پدافند سایبری خود به‌خوبی عمل کنیم.

به‌عنوان‌مثال، اینترنت اشیاء را در نظر بگیرید که در دنیا، به‌عنوان یک پدیده جلو آمده است و در کشور ما نیز در حال مطرح‌شدن است. مسلماً این فناوری، در راستای فناوری‌های بنیان‌کن دسته‌بندی می‌شود و از آن دست فناوری‌هایی است که می‌تواند یک تحول اساسی ایجاد نماید. از طرفی، قرار است در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، اجتماعی و صنعتی نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

اگر ما از هم‌اکنون به فکر نباشیم و فرصت‌ها و تهدیدات این پدیده را شناسایی نکنیم یا اینکه ندانیم در کدام بخش‌های کشور در برابر این پدیده آسیب‌پذیری داریم، یا اینکه باید چگونه با تبعات ریسک این فناوری در کشور کنار بیاییم و آن را مدیریت کنیم، این فناوری قطعاً مثل یک قطار از روی ما رد خواهد شد و ما را زیر خواهد گرفت. آن موقع، ما سربلند خواهیم کرد و می‌بینیم که هیچ کاری در برابر آن انجام نداده‌ایم.

دقیقاً این اتفاق برای خود فضای سایبری هم رخ‌داده است. تا ده سال یا پانزده سال پیش، فضای سایبری به این‌گونه نبود و کسی، آشنایی خاصی با این فضا نداشت. همین گوشی‌های تلفن همراهی که ما هم‌اکنون در حال استفاده از آن‌ها هستیم، بدین‌صورت نبود. گوشی‌های تلفن همراه، تقریباً از حالت یک گوشی خارج‌شده و حکم یک رایانه شخصی را برای افراد دارد. این رایانه، همیشه همراه شماست و همه کاری برای شما انجام می‌دهد.

باید اذعان کرد که تا ده سال پیش، ما چنین تصوری از یک گوشی تلفن همراه نداشتیم. دقیقاً مشابه چنین اتفاقی، می‌تواند برای اینترنت اشیاء رخ بدهد. زمینه‌های دیگری نظیر بلاک چین، دیتامایندینگ و هوش مصنوعی نیز به‌تازگی ایجاد شده‌اند که ممکن است با همین روند، پیش بروند و مدیریت شوند.

تا چند سال آینده در حوزه نظامی، ما با چالشی به نام تسلیحات هوشمند مواجه خواهیم بود. این تسلیحات، برنامه‌ریزی می‌شوند و بعدازآن رها می‌شوند تا هر کاری که در برنامه به آن‌ها دستور داده‌شده است، صورت بپذیرد. به نظر شما، در صورت آماده نشدن کشورها در برابر چنین تهدیداتی، چه اتفاقاتی برای آن‌ها رخ خواهد داد؟

نکته بعدی که به عقیده من می‌تواند در این مسیر تنوع ایجاد کند، این است که ما یک بحث امنیت سایبری داریم و از سویی با یک بحث دفاع سایبری یا پدافند سایبری مواجه هستیم که متأسفانه این دو موضوع، بعضاً با یکدیگر، در ادبیاتی که توسط مسئولین یا کارشناسان مورداستفاده قرار می‌گیرد، اشتباه گرفته می‌شوند. موضوع جالب این است که هم‌اکنون در دنیا، بین این دو موضوع تفکیک قائل شدند. به‌عنوان‌مثال، برخی کشورها هم یک سند امنیت سایبری برای خودشان دارند و از سوی دیگر، یک سند دفاع سایبری تهیه کرده و آن را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. دلیل این موضوع هم این است که سازوکارهای متفاوتی در این دو حوزه به چشم می‌خورند. حتی در برخی نقاط، یک سطح پایین‌تری به نام ایمنی سایبری هم در نظر گرفته می‌شود که امنیت سایبری و دفاع سایبری، در مراحل بالاتر از آن جای می‌گیرند. البته این سطح ایمنی سایبری، بیشتر به حوزه جرائم سایبری مربوط می‌شود که مثلاً در حیطه اختیارات نهادهایی نظیر پلیس فتا یا وزارت ارتباطات جای می‌گیرد.

در حوزه امنیت سایبری یا دفاع، سطح تهدیدات متفاوت می‌شود و مثلاً ما به‌جای یک مجرم سایبری، با یک جاسوس، تروریست سایبری، گروه‌های سازمان‌یافته تروریستی یا حتی ارتش سایبری کشورها و تحت حمایت پنهانی نهادهای خاص مواجه هستیم. بدیهی است نوع حملاتی که در لایه‌های مختلف هم صورت می‌پذیرد متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، زمانی که شما وارد سطح دفاعی می‌شوید، نوع تهدیداتی که با آن مواجه هستید، حمله به یک زیرساخت حیاتی نظیر برق، نفت یا هسته‌ای است.

در سطح امنیت، به‌عنوان‌مثال، ما با حمله به شبکه‌های رایانه‌ای یک مجموعه یا سازمان مواجه هستیم. به همین ترتیب، در سطح ایمنی، حمله به حریم خصوصی مردم صورت می‌پذیرد. در حقیقت نوع حملاتی هم که در این سه سطح انجام می‌شود، با یکدیگر متفاوت است. در موضوع شدت نیز باید بگویم که این هم با سطح حملات متفاوت است. به‌عبارت‌دیگر، باید گفت که هر چه سطح حمله بالاتر برود، شدت حمله نیز افزایش خواهد یافت. البته در موضوع احتمال وقوع حمله، ما با یک نسبت عکس مواجه هستیم؛ یعنی هر چه سطح بالاتر می‌رود، احتمال وقوع حمله پایین می‌آید. همین مسئله سبب می‌شود که مثلاً ما در سطح ایمنی، با جرائم بسیار گسترده‌تری روبرو شویم. نکته آخر در این مبحث، تبعات یک حمله است. مثلاً چنانچه در سطح ایمنی، یک حمله صورت بپذیرد، ممکن است تبعات امنیت ملی نداشته باشد، ولی وقتی به سطح امنیت یا دفاع وارد می‌شویم، رخدادهایی که به وقوع می‌پیوندد، تبعاتی در سطح امنیت ملی خواهند داشت و قطعاً نیازمند توجه بیشتر هستند.

به همین خاطر، با توجه به تنوعی که وجود دارد و اینکه وظیفه ما، رسیدگی به تهدیدات سطح دفاعی است، تنوع فعالیت‌های ما نیز بالا می‌رود. البته این بدان معنی نیست که ما به تهدیدات سطح امنیتی ورود نداریم. ما مرزبندی سختی برای موضوعات دفاعی و امنیتی در زمینه سایبری نداریم و باید گفت که تا حدودی این دو موضوع، با یکدیگر همپوشانی دارند. خود همین موضوع، تنوع برنامه‌ها را در پی خواهد داشت. تجهیزات جدیدی نیز که به این فضا وارد می‌شوند، زمینه‌های تازه‌ای برای فعالیت ایجاد می‌کنند.

فرض کنید ما در زمینه موضوعات امنیت سایبری، فایروال یا همان دیواره آتش داریم. در همین زمینه، سیستم‌های کشف تهاجم را ارائه می‌دهیم. همچنین در پیش‌گیری در برابر تهاجم، سامانه‌های آی پی اس را عرضه می‌کنیم. بخشی از این‌ها، به حوزه آی تی غیر صنعتی مرتبط می‌شوند و بخش دیگری از آن‌ها، در حوزه آی تی صنعتی قرار می‌گیرند. اتفاقاً برای ما، به‌عنوان قرارگاه پدافند سایبری، بخش آی تی صنعتی، بسیار اهمیت دارد. دلیل این اهمیت هم این است که وقتی می‌خواهند در لایه دفاعی به یک کشوری حمله کنند، به بخش صنعتی آن حمله می‌کنند. نمونه این‌گونه حملات را در سال ۲۰۱۰، یا همان ۱۳۸۹ مشاهده کردیم که صنعت هسته‌ای ما موردتهاجم دشمن قرار گرفت. البته باید گفت که نوع سامانه‌های دفاعی نیز در بخش صنعتی و غیر صنعتی با یکدیگر تفاوت دارند.

 

•در سال ۹۶، حمله شاخصی داشتیم که سامانه‌های صنعتی ما را هدف قرار داده باشد؟

 

بیشتر حملاتی که در کشور در سال ۹۶ اتفاق افتاد، به‌صورت باج افزاری اتفاق بود و حمله شاخص صنعتی به خاطر ندارم.

 

•رخدادهای پتروشیمی چطور؟ ازنظر سازمان پدافند غیرعامل، این رخدادها در اثر حمله سایبری نبود؟

البته بررسی متعددی انجام شد و درنهایت، این نتیجه به دست آمد که اتفاقات موردنظر شما، در اثر انجام یک حمله سایبری صورت نپذیرفته است. بیشتر این اتفاقات، در اثر مسائلی نظیر رعایت نکردن اصول ایمنی اتفاق افتاده بود و نمی‌شد به آن‌ها، عنوان یک حمله سایبری داد.

در ادامه صحبت‌های قبلی خودم، باید عرض کنم یکی دیگر از مسائلی که سبب تنوع برنامه‌های قرارگاه پدافند سایبری در سال ۹۶ شد، توجه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، به برنامه‌های پدافند سایبری است. در سال‌های قبل، باوجود تلاش‌های ما در جهت فرهنگ‌سازی سایبری در کشور، این برنامه‌ها با اقبال کمتری مواجه می‌شد اما خوشبختانه در سال‌های آتی، به‌صورت مرتب از طرف متولیان دستگاه‌های اجرایی و اداره‌کنندگان زیرساخت‌ها، برای ما، درخواست می‌آید و از ما دعوت می‌شود تا در زمینه‌های پدافندی، با این نهادها همکاری داشته باشیم.

 

•آیا می‌توان این را به‌عنوان نشانه‌ای مبنی بر بالا رفتن سطح درک سایبری در کشور قلمداد کرد؟

 

این نشانه‌ها، ثابت می‌کند که با بالا رفتن سطح درک سایبری در کشور، تقاضا مبنی بر همکاری با پدافند سایبری افزایش‌یافته است و این مسئله، سبب شده تا برنامه‌های این سازمان، متنوع‌تر از گذشته شده و نمود بیشتری پیدا کند. هرچقدر در دستگاه‌ها، تشنگی بیشتری نسبت به موضوعات پدافند سایبری احساس شود، طبعاً وظیفه ما هم به‌عنوان نهاد متولی این موضوع، بیشتر خواهد شد.

به‌عنوان‌مثال، ذوب‌آهن اصفهان، یکی از مجموعه‌هایی است که به‌تازگی، نامه درخواست همکاری برای قرارگاه پدافند سایبری فرستاده است. فولاد مبارکه اصفهان، یکی دیگر از همین مجموعه‌هاست. مثلاً جدیداً، استانداری سمنان، به ما اعلام کرده است که ما قصد اجرای یک رزمایش سایبری داریم و از ما درخواست شده در این رزمایش، شرکت کنیم. استانداری آذربایجان شرقی، منطقه عسلویه و بسیاری از مجموعه‌های دیگر، ازجمله نهادها و سازمان‌هایی هستند که یکی پس از دیگری، با بالا رفتن درک پدافندی در موضوعات سایبری، از قرارگاه دعوت می‌کنند تا در این مجموعه‌ها حضور پیدا کند. این موارد نیز از جمله نمونه‌هایی محسوب می‌شود که سبب شده است برنامه‌های ما تنوع بیشتری نسبت به قبل پیدا کنند.

•در ادامه سؤالاتم، از شما تقاضا دارم به یک شبهه اساسی در مورد سازمان پدافند غیر عامل و قرارگاه پدافند سایبری پاسخ بدهید. طبق فرمایشات حضرت‌عالی، یک حس خوبی در بین لایه مسئولین کشور، در مورد سازمان پدافند غیرعامل ایجاد شده است و الحمدالله روز به روز در حال گسترش است. افزایش تقاضاها در مورد حضور این سازمان در نهادهای مختلف هم مبین همین موضوع است؛ اما متأسفانه در میان لایه‌ای از اجتماع، این حس وجود دارد که حاکمیت، قصد دارد جلوی ورود فناوری به کشور را بگیرد. در حقیقت، این قشر از اجتماع معتقدند، دید امنیتی پدافند به همه‌چیز، تفکر اشتباهی است که کشور را عقب می‌اندازد. به نظر شما، این شبهه و ابهام در لایه عموم مردم، چگونه باید پاسخ داده شود؟ 

 

به‌طورکلی، در تمام دنیا، هرکسی که نسبت به تهدیدی هشدار می‌دهد، خیلی مورد استقبال عموم قرار نمی‌گیرد. در روایات هم داریم که انسان‌ها، نسبت به آن چیزی که از آن منع می‌شوند، حریص هستند. زمانی که یک فناوری جدید به کشور وارد می‌شود، خصوصاً در فضای سایبری، حجم بسیاری از افراد هستند در کشور که در مورد مزایای این فناوری صحبت می‌کنند، اما متأسفانه، هیچ‌کس در مورد تهدیدات آن حرف نمی‌زند. بلافاصله هم این فناوری‌ها وارد بازار شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. ولی هیچ‌کس متوجه مضرات احتمالی این سخت‌افزار یا نرم‌افزار نیست و همه فقط به فکر استفاده از آن هستند.

اساساً وظیفه دستگاه‌هایی مثل سازمان پدافند غیرعامل، همین هشدار دادن است. در حقیقت، این سازمان همانند یک چشم بیدار و دیده بان، وظیفه دارد تهدیدات را رصد کند. سیل و جریان فناوری در حال آمدن است و وظیفه سازمان پدافند غیرعامل، این است که ببیند آیا این سیل، می‌تواند در جایی تخریب ایجاد کند؟ باید دید که آیا این سیل، می‌تواند بنیان‌کن باشد؟ وظیفه ذاتی این سازمان، هشدار دادن است.

باید تأکید کرد که اگر سازمانی مثل پدافند غیرعامل در کشور ایجاد شده است، این بدان معنی است که خود نظام به این نتیجه رسیده است که گروهی را مأمور دیده‌بانی در کشور کند. لذا اگر ما فقط از تهدیدات نام می‌بریم، این بدان خاطر است که در حال انجام دادن وظیفه‌ای هستیم که بر دوش ما قرار داده شده است. بر اساس این تفکر، باید به سازمان مدیریت بحران کشور هم ایراد گرفت. یا به‌عنوان‌مثال، باید به‌ نظام ساختمانی کشور هم گفت که چرا به اصولی ساختن ساختمان‌ها نظارت داد؟ به‌عنوان‌مثال، آیا یک سازنده می‌تواند به سازمان نظام‌مهندسی کشور، اعتراض کند که چرا مقرراتی برای ایجاد ایمنی ساختمان‌ها در بربر زلزله وضع کرده است؟ آیا یک سازنده می‌تواند به بهانه بالا رفتن هزینه‌ها، نکات ایمنی در برابر زلزله را رعایت نکند؟ یا به‌عنوان‌مثال، وقتی خانه‌ای در برابر سیلاب ساخته می‌شود، قطعاً با بروز اولین سیل، آن خانه هم ویران خواهد شد و از بین می‌رود.

ازاین‌دست سیلاب‌ها، در کشور به‌کرات رخ می‌دهد. در فضای سایبری کشور، سیل‌های متعددی آمده است یا در شرف آمدن می‌باشد. ما جذابیت‌های فضای سایبری را می‌بینیم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما باید متوجه خطرات آن نیز باشیم. ما مجبوریم که تهدیدات را یادآوری کنیم و این وظیفه ذاتی سازمان پدافند غیرعامل و قرارگاه پدافند سایبری است که تهدیدات را گوشزد کند.

برخی ممکن است بگویند کسانی که در پدافند مشغول به کار هستند، هم‌اکنون با پایان یافتن جنگ، کار خود را از دست داده‌اند و مدام بر طبل جنگ می‌کوبند تا برای خود، کاری دست‌وپا کنند. باید به این سؤال این‌گونه پاسخ داد که همه تلاش مجموعه سازمان پدافند غیرعامل، این است که اتفاقاً دیگر جنگی به وقوع نپیوندد. در حقیقت، ما باید مقدماتی را فراهم بکنیم که دیگر کسی جرئت نکند جنگی را به راه بیندازد و بخواهد به این کشور، دست‌اندازی کند. این با آن چیزی که در ذهن مردم است، بسیار متفاوت است.

•با بررسی عملکرد قرارگاه پدافند سایبری در سال ۹۶، به عملکرد خود در این سال، چه نمره‌ای می‌دهید؟

البته قرارگاه نباید به خودش در این زمینه نمره بدهد و نمره دادن به آن، بر عهده کس دیگری است. شاید شما بهتر باشد این سؤال را از سردار جلالی بپرسید یا اینکه مخاطب شما، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، قرار بگیرد.

 اما از سوی دیگر، باید به این نکته نیز اشاره کرد که نمره دادن در برخی موارد، نسبی است و نمی‌توان به‌صورت مطلق به آن نگریست. به‌عنوان‌مثال، در صورت مطلق نگریستن به این موضوع، مثلاً یک نفر باید صد نمره بگیرد، ولی الآن سی می‌گیرد. در این مورد، به عقیده بنده درمجموع سازمان و کشور، این مقایسه صورت می‌پذیرد.

مثلاً ممکن است این بررسی در کشور صورت بپذیرد که کمتر کسی را در کشور داریم که نمره او، به صد رسیده باشد. در این صورت، ممکن است با توجه به مجموع عملکرد کشور، نمره قابل قبولی به قرارگاه پدافند سایبری در سازمان پدافند غیرعامل اختصاص بیابد.

نکته دیگری که در مورد عملکرد قرارگاه پدافند سایبری و سازمان پدافند غیرعامل باید مدنظر قرار بگیرد، تفاوتی است که در بودجه درخواستی این سازمان با بودجه اختصاص‌یافته وجود دارد. ممکن است شما بودجه‌ای را درخواست کنید، ولی درصد بسیار کمتری از آن چیزی که تصویب می‌شود، به شما اختصاص پیدا کند.

شما بر اساس برنامه‌هایی که ارائه داده‌اید، درخواست بودجه صددرصدی می‌کنید و طرح‌های خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنید. ولی در مواردی، ممکن است ۲۸ یا ۲۹ درصد کل بودجه به شما اختصاص پیدا کند که همین مسئله، سبب می‌شود بسیاری از برنامه‌های مدنظر شما، به‌صورت اجرانشده، روی زمین باقی بماند. با تمام این تفاسیر، برداشت بنده این است که شخص سردار جلالی، از عملکرد قرارگاه سایبری، در مقایسه با سایر قرارگاه‌ها رضایت نسبی خوبی دارند.

با همه محدودیت‌هایی که ما داریم، چه از جنبه بودجه و چه نیروی انسانی و بسیاری از موارد دیگر، تمام تلاش ما این بوده است که اولویت‌های مدنظر ایشان و ستاد کل نیروهای مسلح را در سازمان پدافند غیرعامل تا آنجایی که در توانمان هست اجرایی کنیم. الحمدالله نمود بیرونی این مسئله هم خوب بوده است.

به‌عنوان‌مثال، در جلسات فضای مجازی کشور که معمولاً یا خود بنده شرکت می‌کنم یا نماینده‌های قرارگاه، مشاهده می‌شود که عملکرد قرارگاه و سازمان پدافند غیرعامل، اغلب موردتقدیر قرار می‌گیرد و این مایه مباهات و خوشحالی است. در جلسات مختلف کمیته‌ها و بخش‌های مختلف مرکز ملی فضای مجازی، عمدتاً از فعالیت‌های پدافند تشکر می‌شود. یکی از نقاطی که پدافند توانست تأثیر مثبتی در آن بگذارد، ایستادگی در برابر استفاده از محصولات غیربومی در صنعت سایبری است که نمونه بومی آن در کشور وجود دارد. البته ممکن است این موضوع، برای خیلی‌ها خوشایند نباشد، اما بسیاری نیز از این موضوع، ابراز خوشحالی و خرسندی می‌کنند.

 

•مشکلی که مردم با شبکه‌های اجتماعی بومی دارند، عدم اعتماد به آن‌هاست. با این تفکرات چه باید کرد؟

تنها راهکار این مشکل، فرهنگ‌سازی صحیح است. ما مردم فهیمی داریم و هرکجا که با آن‌ها صحیح و درست صحبت کردیم، نتیجه درستی گرفته‌ایم. باید به مردم آگاهی‌رسانی درست و به‌موقع انجام داد. در این بعد ما ضعیف واردشده‌ایم. صداوسیما باید اطلاع‌رسانی کند و مردم عزیز، باید توجیه شوند. مردم باید به این درک برسند که شما به نفع آن‌ها عمل می‌کنید نه به نفع عده‌ای خاص یا جناحی مشخص. باید این اعتقاد ایجاد شود که در صورت استفاده از شبکه‌های بومی، منفعت مردم هم تأمین خواهد شد. اگر ما بتوانیم در کار فرهنگی چنین موفقیتی را کسب کنیم، مردم ما قطعاً با نظام هماهنگی خواهند کرد.

•آیا این هم‌افزایی بین نهادهای مختلف نظام، برای فرهنگ‌سازی مناسب وجود دارد؟

در درجه اول باید گفت که بدون هم‌افزایی هیچ کاری در نظام پیش نمی‌رود. اصل فلسفه ایجاد شورای عالی فضای مجازی توسط مقام معظم رهبری هم به دلیل ایجاد هم‌افزایی هر چه بیشتر در زمینه فضای سایبری کشور بوده است. از سویی نمی‌توان همه تفکرات را با هم یکسان کرد اما باید تلاش کرد تا جایی که ممکن است، آن‌ها را به هم نزدیک کرد. باید یک سری معیارهای اساسی تعیین کرد و همه برای رسیدن به آن تلاش کنیم. ما کار نشدنی در کشور نداریم و این را در زمان جنگ ثابت کرده‌ایم؛ بنابراین، یک شبکه اجتماعی، چیزی نیست که نتوانیم انجام بدهیم. البته قبول داریم که در زمینه فنی با مشکلاتی مواجه هستیم، ولی باید به فکر راه چاره‌ای برای حل این معضل باشیم. حتی شاید مجبور باشیم در کوتاه‌مدت از نمونه خارجی هم استفاده کنیم، ولی باید این کار را تحت مدیریت خودمان صورت بدهیم.

•و حرف آخر...

انشاء الله برای سال ۹۷، ما برنامه داریم علاوه بر حوزه سایبری، در حوزه الکترومغناطیس هم وارد بشویم. بنا داریم در زمینه تهدیدات سایبری و الکترومغناطیسی به‌صورت هم‌زمان کارکنیم. در دنیا، این حوزه‌ها با هم ترکیب‌شده‌اند و دنیایی به نام سایبر الکترونیک به وجود آمده است و ساختارهایی هم در کشور ما ایجاد شده است. شاید در قدیم می‌شد این دو حوزه را از هم جدا کرد ولی در حال حاضر، امکان آن وجود ندارد، فلذا یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در سال جاری، همین حوزه و فعالیت مشترک در آن خواهد بود.  

 

 

تاریخ انتشار: 
شنبه, ۲۲ ارديبهشت, ۱۳۹۷
۴۹