رفتن به محتوای اصلی
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷
.

دسته بندی اخبار

دسته بندی عمومی

اعوجاج مدیریتی؛ چالش اصلی فضای مجازی

دکتر علیرضا مقصودی معاون فرهنگی قرارگاه پدافند سایبری کشور

اعوجاج مدیریتی؛ چالش اصلی فضای مجازی

حدود چهار ماه از فیلتر شدن تلگرام در ایران می‌گذرد، پروژه‌ای که به عقیده برخی از مسئولان و کارشناسان، موفق بوده و نتایج مطلوب از آن به‌دست‌آمده است و به ادعای برخی دیگر، از همان ابتدا شکست‌خورده محسوب می‌شده است. جدا از شکست‌ یا موفقیت‌ این پروژه، چنانچه اصل و نیت اصلی اجرای فیلترینگ را در نظر بگیریم، پی خواهیم برد که هدف، حل مشکلات بوده است، اما در اجرای آن، عملکرد مطلوبی از مسئولان مشاهده نشده و در حقیقت، ساده‌ترین راهکار ممکن را برای این مسئله برگزیده‌ایم.  

حدود چهار ماه از فیلتر شدن تلگرام در ایران می‌گذرد، پروژه‌ای که به عقیده برخی از مسئولان و کارشناسان، موفق بوده و نتایج مطلوب از آن به‌دست‌آمده است و به ادعای برخی دیگر، از همان ابتدا شکست‌خورده محسوب می‌شده است. جدا از شکست‌ یا موفقیت‌ این پروژه، چنانچه اصل و نیت اصلی اجرای فیلترینگ را در نظر بگیریم، پی خواهیم برد که هدف، حل مشکلات بوده است، اما در اجرای آن، عملکرد مطلوبی از مسئولان مشاهده نشده و در حقیقت، ساده‌ترین راهکار ممکن را برای این مسئله برگزیده‌ایم.

 

مسئولین اجرای فیلترینگ در کشور، اصلی‌ترین علت اجرای عملیات منع دسترسی به شبکه پرطرفداری نظیر تلگرام را، آسیب‌ها و اثرات این شبکه، نظیر معضلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عنوان کردند و از سویی، این موضوع نیز مطرح شد که عدم پیروی مدیران این شبکه اجتماعی از قوانین و مقررات ایران، باعث رشد جرائم و تخلفات شده است.

 

با بررسی واقع بینانه اثرات و نتایج به‌دست‌آمده از فیلترینگ چندماهه تلگرام و چندساله شبکه‌هایی نظیر فیس‌بوک و توییتر، به‌راحتی می‌توانیم در مورد موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن نتایج و تأثیرات آن، صحبت کنیم، اما مقصود اصلی در این برهه، بررسی نتایج فیلترینگ نیست. یکی از حواشی پررنگ موضوع فیلترینگ تلگرام، مسئله انتشار نسخه‌های غیررسمی تلگرام، نظیر هاتگرام و تلگرام طلایی است. اکنون این سؤال در اذهان عمومی مردم ایجاد شده است که چرا با وجود مسدودسازی شبکه تلگرام، همچنان نسخه‌های غیررسمی آن در کشور، فعالیت می‌کنند و حتی موفق شده‌اند به آماری در حدود سی میلیون مخاطب، تنها در چند ماه دست پیدا کنند. چه کسی باید به این ابهام پاسخ بدهد و شبهات ایجاد شده پیرامون آن را برطرف کند؟ از سوی دیگر باید به این مسئله نیز پاسخ داد که شبکه‌های بومی، چه اقدامات مؤثری برای جلب رضایت هر چه بیشتر مردم و کاربران داشته‌اند؟

 

باید به این سؤال پاسخ داد که اگر این موضوع، در شورای عالی فضای مجازی به تائید رسیده است، پس دلیل وجود این حجم از حاشیه در اطراف آن چیست و اگر نسخه‌های غیررسمی تلگرام، فاقد تأییدیه است، پس دلیل ادامه فعالیت آن‌ها چیست؟ از طرفی، عدم پذیرش مسئولیت این پیام‌رسان‌ها در بین مسئولین، ممکن است مردم و کاربران این پیام‌رسان را، با چالش‌های امنیتی مواجه سازد و در آینده، مطالبات گسترده از جانب مردم را بر دوش مسئولین تحمیل نماید.

 

درنهایت، می‌توان گفت متأسفانه در زمینه برخورد با آسیب‌ها و چالش‌های شبکه‌های بی‌نام‌ونشان خارجی یا به‌صورت کلی فضای مجازی، همچنان در مصداق‌ها مانده‌ایم و راهبرد مشخصی برای مدیریت این عرصه انتخاب نشده است. اینکه تلگرام در کشور فعالیت کند یا تلگرام طلایی یا هاتگرام، قطعاً چالش این روزهای کشور در مدیریت فضای مجازی نیست؛ فقدان مدیر آتی‌نگر و با برنامه برای کنترل فضای مجازی در برابر تهدیدات داخلی و خارجی، اصلی‌ترین مشکل است!

 

از سویی، شانه خالی کردن در برابر مسائل مختلف که به عادت برخی مدیران در همه نهادها و دستگاه‌های کشور تبدیل شده است، کشور را دچار بحران‌های اجتماعی خواهد کرد، پس بپذیریم که باید زودتر، دست‌به‌کار شد و چاره‌ای اندیشید.

 

۴۹